Droom je van een gelukkigere werkplek? Gebruik dan emotionele intelligentie en communicatie

Ik had vanmorgen een vreemde droom. Ik was een nieuwe medewerker aan het helpen, die net op onze afdeling was aangenomen. We werkten heel prettig samen, maar aan het einde van de werkdag (zoals kan gebeuren in dromen), realiseerde ik me plotseling dat deze nieuwe werknemer eigenlijk een voormalige collega van mij was. Hoe kan het nou dat ik haar niet herkende? 

In het verleden had mijn voormalige collega ‘Cathy’ voor grote overlast en chaos op onze afdeling gezorgd. Ze had eigenlijk iedereen tegen zich in het harnas gejaagd. Maar omdat ik me dit in mijn droom niet herinnerde, begonnen we onze ‘eerste’ dag op het werk samen erg vriendelijk en was er sprake van collegialiteit. Door mijn droomtoestand of nou ja eigenlijk meer tijdelijk geheugenverlies kon ik met Cathy omgaan. Als ik haar wel meteen had herkend, zou onze interactie heel anders zijn geweest.

 

Hoeveel conflicten kunnen er denk je wel niet worden voorkomen als we wat betreft onze rivalen of vijanden een selectief geheugenverlies zouden hebben? Onze gesprekken zouden dan vrij van uitingen en onbewuste opmerkingen zijn (ondanks onze beste bedoelingen). Het probleem is dat onze hersenen onze omgeving onderzoeken op bedreigingen en vervolgens voor onze eigen bescherming deze bedreigingsherinneringen ergens diep in onze geest opslaan. Ons brein wil niet dat we geheugenverlies hebben. Dit is zo omdat we dan kwetsbaarder zijn voor gevaren rondom ons.

 

Emotionele intelligentie- en communicatietechnieken helpen ons om de manier waarop onze hersenen werken en in elkaar zitten beter te begrijpen. We kunnen dan, afhankelijk van onze omstandigheden, werken aan het gebruiken of omzeilen van onze evolutionaire programmering.

 

Hoewel we nooit volledig geheugenverlies kunnen krijgen wat betreft gebeurtenissen uit het verleden, kunnen we ons ten minste bewust zijn van onze gevoelens. Deze kunnen ons dan een idee geven van de onbewuste signalen die we waarschijnlijk verzenden en uitstralen. Dat is de reden waarom deze techniek in sommige gevallen kan werken. Als ik een gesprek aanga met iemand worden mijn verwachtingen waarschijnlijk vervuld vanwege de signalen die ik heb verzonden.

 

Zelfs als we ons onbewuste non-verbale gedrag niet kunnen controleren, kunnen we ten minste wel proberen om het te compenseren. Als ik Cathy vandaag voor het eerst zou ontmoeten, zou ik het luisteren, oogcontact, glimlachen en een vriendelijke stem kunnen benadrukken om de andere signalen die ik per ongeluk zou uitstralen tegen te werken. Dan hebben we misschien dezelfde gemakkelijke relatie die we in mijn droom hadden.

 

Destructieve patronen van interactie zijn erg moeilijk te veranderen, omdat beide partijen vastlopen en agressieve of defensieve signalen afgeven. Toch kan het kennen van onze gevoelens ons helpen om deze patronen te doorbreken en nieuwe uitwisselingen en contacten met onze collega’s te creëren. 

 

Meer technieken en strategieën worden besproken in de cursus agressie van IvPP.

 

https://www.ivpp.nl/agressie-training/